הידעתם?
רק כ-10% מהנוסעים תובעים פיצוי. רוב הנוסעים לא יודעים מה מגיע? על מה? והכי חשוב – איך מקבלים את הפיצוי?
אם הטיסה שלכם נדחתה, עוכבה או בוטלה בשלוש שנים האחרונות, הכתבה הבאה היא בשבילכם!
תכננתם טיול בת מצווה או ירח דבש או מסיבת רווקות עם החברות, הזמנתם כרטיס, עשיתם ביטוח ואת כל הסידורים מסביב… והנה היום המיועד הגיע, המזוודות ארוזות וההתרגשות בשיאה.
אתם מגיעים לשדה, מחפשים את לוח הטיסות שמכוון למספר הדלפק ואז מגלים בערך את הדבר המבאס ביותר שיש Delayed אדום ומעצבן בשורה של הטיסה שלכם.
אבל לא נורא, עדיין מנסים לשמור על מצב רוח טוב, חושבים על הטיול ומעבירים את הזמן עד הטיסה.
במקרה גרוע יותר הטיסה מבוטלת או נדחית ליום אחר…
הידעתם שמגיע לכם פיצוי כספי?
החל מארוחה ומשקאות על חשבון החברה ועד הסעות, לינה, החזר עלות כרטיס ופיצוי כספי!
הבעיה היא שחברות התעופה לא מנדבות את הפיצוי, יש לדרוש אותו. לרוב הנוסעים חסר המידע בנוגע לפיצוי או כוחות וזמן לעמוד מול ענקיות התעופה.
גם במקרים של פניה לחברת התעופה, רובן מוצאות דרך להתנער מאחריות מסיבות כאלה ואחרות המוגדרות בחוק ״נסיבות מיוחדות״… ובואו נודע על האמת, מעטים האנשים שיהיו מוכנים לעבור את מסכת הבירוקרטיה ובתי משפט בשביל פיצוי.
לשמחתינו יש מספר נותני שירות שעושים את העבודה בשבילכם (תמורת אחוז מהפיצוי שיצליחו לקבל).
הטיסה עוכבה, נדחה או הוקדמה - מה מגיע לכם?
עיכוב טיסה
באשר לעיכובים ואיחורים בהמראה (כולל טיסות שכר – צ׳ארטר, מהרגע שנקבע מועד ההמראה), החוק מדרג את האיחורים ב-3 רמות:
- עיכוב עד שעתיים – אם טיסה עוכבה בזמן הקטן משעתיים, חברת התעופה לא מחוייבת לפצות את נוסעיה.
- בין שעתיים ל-5 שעות – עיכוב כזה מזכה את הנוסעים בארוחה, משקה ואמצעי תקשורת (2 שיחות טלפון, שליחת פקס או גישה לדואר אלקטרוני)
- עיכוב בין 5 ל-8 שעות – בנוסף למזון, משקאות ושירותי תקשורת, על החברת התעופה לזכות את הנוסע בתמורה המלאה של הכרטיס או לספק כרטיס טיסה חלופי (לבחירתו של הנוסע).
**במידה והטיסה החלופית אמורה להמריא למחרת, על חברת התעופה לספק גם הסעה ולינה. - מעל 8 שעות – עיכוב מעל 8 שעות דינה כדין טיסה שהתבטלה. במקרה כזה, בנוסף לכל האמור לעיל, מגיע לנוסע גם פיצוי כספי (ראו פירוט בסעיף: ביטול טיסה)
פיצוי על טיסה שהוקדמה
גם במקרה שהטיסה הוקדמה, מגיע פיצוי, בשניים מהמקרים הבאים:
- הטיסה הוקדמה ב-5 עד 8 שעות מהזמן הנקוב בכרטיס הטיסה – נוסע זכאי לקבל תמורה מלאה על כרטיס הטיסה או לקבל כרטיס טיסה חלופי (לבחירתו).
- טיסה שהוקדמה ביותר מ-8 שעות – במקרה כזה היה זכאי הנוסע גם להחזר עלות הכרטיס או כרטיס חלופי וגם פיצוי כספי.
* במידה והנוסע קיבל הודעה על השינוי יותר מ-14 ימים לפני מועד הטיסה – לא יהיה זכאי לפיצוי.
פיצוי כספי על עיכוב/ביטול – טיסות פנים
בשנת 2013 נכנסו לתוקף תקנות שירותי תעופה (פיצוי וסיוע בשל ביטול או שינוי טיסות פנים-ארציות).
לפי התקנות החדשות נקבע שמגיע פיצוי במקרים הבאים:
- ביטול טיסה
- איחור של מעל ל-3 שעות מהמועד הנקוב בכרטיס
הפיצוי הכספי ינתן לפי הפירוט הבא:
- טיסה בקו שבין אילת לבין תל אביב (שדה דב) / נמל תעופה בן גוריון / חיפה – 250 ש״ח
- טיסה בקו שבין עין יהב או ראש פינה (מחניים) לבין תל אביב – 150 ש״ח
- טיסה בכל קו פנים-ארצי אחר – 200 ש״ח
ביטול טיסה
במקרה של ביטול טיסה או עיכוב טיסה ביותר מ-8 שעות, לפי החוק שירותי התעופה, הנוסעים זכאים להטבות הבאות:
- שירותי סיוע – החוק מגדיר שירותים ללא תשלום כגון: ארוחה, משקאות, 2 שיחות טלפון, משלוח הודעה (פקס או מייל), שירותי הסעה בין השדה למלון, לינה.
- החזר עלות כרטיס או כרטיס חלופי (לבחירת הנוסע) – במקרה של ביטול טיסה, זכאי הנוסע להחזר עלות כרטיס הטיסה (כולל כל תשלום ששולם בעבור הכרטיס, כגון מיסים, היטלים ו/או אגרות) או לספר כרטיס חלופי לטיסה אחרת.
**במידה והטיסה החלופית יוצאת למחרת, מפעיל הטיסה צריך לספק גם שירותי הסעה ולינה. - פיצוי כספי – גובה הפיצוי נקבע לפי מרחק מהיעד ומפורט בטבלה הבאה:
מרחק הטיסה | סכום הפיצוי |
עד 2,000 ק״מ | 1,290 ש״ח |
2,000 – 4,5000 ק״מ | 2,060 ש״ח |
מעל 4,500 ק״מ | 3,080 ש״ח |
*כולל טיסות שכר (צ׳ארטר)
מתי חברת תעופה לא מחוייבת לפצות את הנוסעים?
ישנם מספר מקרים בהם חברת התעוה פטורה מתשלום פיצוי כספי, אך עדיין מחוייבת לספק שירותי סיוע והטבות (או פיצויים אם לא סופקו הטבות לנוסעים):
- הודעה על ביטול לפחות 14 ימים לפני הטיסה – במקרה שהנוסעים קיבלו הודעה על ביטול לפחות 14 ימים לפני מועד הטיסה, לא יהיו זכאים לפיצוי.
- הודעה על ביטול 7-14 ימים – במידה והחברה הודיעה על ביטול בין 7 ל-14 ימים לפני הטיסה, אבל הציעה לנוסעים טיסה חלופית שנוחתת ביעד באיחור של לא יותר מ-4 שעות, לא יהיו הנוסעים זכאים לפיצוי.
- הודעה על ביטול בפחות מ-7 ימים – במקרה שהחברה מציעה טיסה חלופית שנוחתת בעיכוב של פחות משעתיים מהמועד המקורי, הנוסעים לא יהיו זכאים לפיצוי.
- נסיבות מיוחדות – ישנם מספר מקרים חריגים הפוטרים את חברת התעופה מתשלום פיצוי כספי: בנסיבות אשר לא בשליטתה (כוח עליון), שביתה או חילול חג / שבת, מלחמה, מצב חירום וכדומה.
**בכל מקרה החברה מחוייבת לספק טיסה חלופית.
פיצוי במקרה של טיסה חלופית או שינוי מחלקה
העברה לטיסה חלופית
במקרה שנוסע קיבל את ההצעה לטיסה חלופית, חברת התעופה יכולה להפחית את סכום הפיצוי הכספי במחצית במקרים הבאים:
- עיכוב של עד שעתיים בנחיתה ביעד שהמרחק אליו קטן מ-2,000 ק"מ
- עיכוב של עד 3 שעות בנחיתה ביעד במרחק הקטן מ-4,500 ק"מ
- עיכוב של עד 4 שעות בנחיתה ביעד במרחק העולה על 4,500 ק"מ
שדרוג מחלקה לרמה גבוהה יותר
אם מסיבה כזאת או אחרת מפעיל הטיסה מחליט להעביר נוסע ממחלקת תיירים למחלת עסקים או מחלקה ראשונה – לא יוכל לדרוש מהנוסע תוספת תשלום!
שנמוך – העברה למחלקה ברמה נמוכה יותר
במקרה שנוסע מועבר למחלקה נמוכה מזאת שבה היה לטוס, זכאי לקבל פיצוי בתוך 21 ימים, לפי הטבלה הבאה:
הורדה במחלקה | החזר משווי הכרטיס |
ממחלקה ראשונה למחלקת עסקים | 60% ממחיר הכרטיס |
ממלחקת עסקים למחלקת תיירים | 80% ממחיר הכרטיס |
ממחלקה ראשונה למחלקת תיירים | 90% ממחיר הכרטיס |
ממחלקה ראשונה לתיירים בטיסה מעל 4,500 ק"מ | 100% ממחיר הרטיס |
איך מקבלים פיצוי ו/או הטבות?
במקרה של שינוי במועד הטיסה בלי הודעה מוקדמת יש לגשת לדלפק הבידוק של חברת התעופה (לצ'ק-אין) כ-3 שעות לפני הטיסה כדי לקבל הטבות (תלושי מזן, משקאות, שירותי תקשורת וכל המגיע).
במקרה של עיכוב של יותר מ-8 שעות או ביטול טיסה, על מפעיל הטיסה או נציג מטעמו לדאוג לשירותי הסעה, לינה ו/או טיסה חלופית.
לקבלת פיצוי כספי יש לפנות בכתב לחברת התעופה ועליה לפצות בתוך 45 ימים (מרגע הפניה לחברה בכתב).
בנוסף, יש אפשרות לפנות לסוכנות הנסיעות בשביל לקבל עזרה בפניה לחברת התעופה.
תהיו מוכנים לזה שחברות התעופה ימצאו כל דרך להתנער מאחריות ותשלומים, אם נדמה לכם שיש עילה שווה להתייעץ עם עורך דין או להעזר בחברות המטפלות בפיצויים.
בדיקת זכאות לקבלת פיצויים
ישנן חברות המתמחות בדיני תעופה ופיצויים לנוסעים.
אחרי מילוי טופס פשוט עם כל פרטי הטיסה והנוסעים, המערכת תיידע אתכם אם מגיע לכם פיצוי או לא. במידה ומגיע פיצוי, החברה מטפלת בכל הבירוקרטיה תמורת אחוז מהפיצוי שתקבלו: בדיקת זכאות (לפי החוק האירופי)
מרחק מהיעד | סכום הפיצוי | |
החוק האירופי – מעל 3 שעות | עד 1,500 ק״מ | 250 יורו |
1,500 – 3,500 ק״מ | 400 יורו | |
למעלה מ-3,500 ק״מ | 600 יורו | |
החוק הישארלי – מעל 8 שעות | עד 2,000 ק״מ | 1,290 ש״ח |
2,000 – 4,500 ק״מ | 2,060 ש״ח | |
מעל 4,500 ק״מ | 3,080 ש״ח |
חוק התעופה האירופי – EC 261
חוק התעופה האירופי נחקק ב-2004 ונקרא באופן רשמי:
Regulation (EC) No 261/2004 of the European Parliament או בשמו המקוצר EC261.
החוק מדבר על פיצוי נוסעים במקרים של עיכוב מעל 3 שעות או ביטול טיסה וחל על:
- כל החברות תעופה מהאיחוד האירופי בטיסות יוצאות ונכנסות לאירופה
- חברות תעופה שלא מהאיחוד, רק בטיסות היוצאות מאירופה
לבדיקת זכאות על פי החוק האירופי: לחצו כאן.
חוק שירותי תעופה (חוק טיבי) – חוק ישראלי
חוק שירותי תעופה קרוי על שמו של אחמד טיבי שהיה אחד מיוזמי החוק. החוק נחקק ב – 2012 על מנת להסדיר את היחסים בין חברות התעופים לכלל הנוסעים.
מכיוון שהיו מקרים רבים בהם משיקולים כספיים העדיפו חברות תעופה לבטל טיסות מאשר לקיימן, קבע החוק את גובה הפיצויים במקרה של ביטול, דחיה או עיכוב של טיסה מעל 8 שעות.
החוק חל על כל הטיסות הנכנסות והיוצאות מגבולות ישראל, כולל חברות זרות ומקרים של חניות ביניים.
טיפים חשובים במקרה של תביעת פיצויים:
בכל מקרה של עיכוב, ביטול או כל עילה לתביעה חשוב:
- לשמור את כל המסמכים הקשורים לטיסה (כרטיס אלקטרוני, כרטיס עליה למטוס וכד׳)
- לתעד את כל הקשור לעיכוב (לצלם את הלוח הטיסות, לתעד את שעת ההגעה ועוד.. )
- לברר את סיבת העיכוב – מומלץ לפנות אל נציגי החברה ולנסות לברר מה היא סיבת העיכוב או הביטול, רצוי לקבל כמה שיותר פרטים.
שימו לב…
כל האמור בכתבה הוא בגדר מידע כללי, אל תסתכמו על זה במשפט.
אם נראה לכם שיש עילה לתביעה, פנו לעורך דין או לחברות המספקות את השירות.
שיהיה בהצלחה 🙂
מכולנו פה ב״לופטוש״