נתניה היא אחת הערים היפות והמתפתחות של ישראל. נמצאת במישור החוף, באיזור השרון ומכונה גם כ-"בירת השרון" ו-"הריביירה של ישראל".

אני גדלתי בנתניה עם כל המשפחה המורחבת. ביליתי את כל הילדות והנעורים ברחובות ובחופים המטורפים שלה, ואני רוצה לספר על כל הדברים המגניבים שיש לה להציע. בשביל שיהיה נוח, בחרתי לחלק את העיר לאזורים ולספר לכם על כל הדברים ששווים ביקור. נתחיל מהטיילת…

הטיילת של נתניה וקו החוף

טיילת יפייפיה, מושקעת ומגוונת המשתרעת על פני כ-13 ק"מ מעל מצוקי כורכר. לאורך כל הטיילת תוכלו להינות שבילים מעוצבים עם מדשאות, צמחייה, פינות ישיבה, פרגולות, נקודות תצפית עם נופים מרהיבים, פסלים, בתי קפה, מסעדות ומלונות. 

טיילת נתניה וקו החוף
טיילת נתניה. צילום: הודיה בניזרי, מתוך אתר פיקיויקי

אם נבחן את הטיילת מצפון עד דרום, אלה הן נקודות העניין לאורכה:

מסעדת ה"מיני גוף"

נמצאת בטיילת ניצה סמוך למגרש משחקים עם פסלים של חיות לילדים.

"הגלריה על הצוק"

גלריית אומנים בטיילת המעפילים, נמצאת בנקודות הגבוהות של הצוק. לגלריה כניסה מיוחדת הפונה לכיוון הים עם קירוי מעוגל שנראה כמו חצי גליל.

משטח החלקה על גלגליות

משטח עגול עם מעקה בהיקף שלו. נמצא דרומית מעט לגלרייה בהמשך למסלול הטיול לאורך הטיילת, בירידה קלה.

מסעדת מרקש

מבנה מיוחד שמקיף אותו אגם קטן עם גשר עץ. למסעדה נוף למפל מים הנשפך מקצה של גבעה עם מדשאות. מקום יפייפה מכל הכיוונים. מי שזוכר, בסוף שנות ה-90 זה סניף מפואר של פיצה האט…

אמפיתיאטרון

נקודת ציון מאוד מוכרת ומיוחדת בטיילת. האמפיתיאטרון נבנה על קצה המצוק, כששורות המושבים יורדים מטה עד הבמה שמשמשת גם כמרפסת לתצפית. האמפי מתוכנן לכ-1000 צופים.

אמפיתאטרון נתניה. צילום :ד"ר אבישי טייכר, מתוך אתר פיקיויקי

9 הפרגולות

בחלק מהטיילת שנקרא "טיילת ראשונים" ישנן 9 פרגולות מיוחדות, לכל אחת צורה וצבע שונה ובבסיס כל פרגולה ריצוף שונה, מיוחד וחוזר על הצורה של הפרגולה.
מעלית ירידה לחוף
לאורך קו החוף כולו, ישנו מצוק של 15 מטר גובה המפריד בין העיר לחוף הים ומקשה על התושבים להגיע לחוף. המעלית נותנת פתרון לכולם ולאפשר ירידה ב-20 שניות בלבד. בין הצוק למעלית מחבר גשר ובקצה שלו תצפית על הים.

מצנחי רחיפה

בטיילת המצוק, ליד מלון ה"כרמל" ניתן למצוא אזור ממנו יוצאים כל מצנחי הרחיפה. מומלץ כחוויה וגם כתצפית, ביחוד כשיש הרבה מצנחים באוויר, הממלאים את השמים בשלל צבעים.
פסלים סביבתיים – בטיילת הדרומית ניתן למצוא מגוון פסלים סביבתיים של האומן רוסלן סרגייב. בנוסף, פרגולות, דקים ומגרשי משחקים.

מלון האיילנד

מלון סוויטות בן 29 קומות עם נוף לים מכל חדר. המלון נמצא בטיילת הדרומית שזכתה לכיוני טיילת איילנד על שם המלון. מסביב למלון דקים, בתי קפה, פסלים, מדשאות, מגרשי משחקים ועוד…

פלנתניה

הפלנטריום של הנתניה, אמנם לא נמצא ממש על הטיילת, אלא ממש ברחוב המקביל: שד' בן גוריון 168 (מזרחית למלון איילנד). מרכז המדע, החלל והאסטרונומיה של נתניה, המספק לילדים ולהורים מגוון פעילויות ואטרקציות: תערוכה, מופע פלנטריום, סדנאות, הרצאות, גן המדע, גן יפני (הצצה לתרבות היפנית) ועוד…
לבירור פרטים, מחירים, שעות פעילות ומופעים כנסו לאתר פלנתניה.

חופי הים של נתניה

נתניה מתגאה ב-8 חופים מוכרזים עם שירותי הצלה ודגל כחול (תו איכות מוכר ומחמיר).
בחוף המרכזי יש 2 שוברי גלים בניהם מפרץ עם מים שקטים, תענוג אמיתי.
יש גם המון סוגים של ספורט ימי:  ב"חוף אמפי נתניה" ישנו מועדון ספורט ימי, הדרכה וחנות צלילה, מועדון גלישה, גלישת רוח, קיאקים, בננות ועוד… החוף גם מותאם לאופנועי ים.

מדרגות ירידה לחוף סירונית. צילום: ד"ר אבישי טייכר, מתוך אתר פיקיויקי

מרכז נתניה

הכניסה ממחלף נתניה מובילה למרכז העיר, כבר בכניסה לעיר ניצב קניון עופר השרון.

קניון עופר השרון

קניון השרון הוא הקניון השלישי שנבנה בישראל, קניון ענק… נמצא ברחוב פתח תקווה ו"תופס" קטע רחוב שלם בין רחוב הרצל לרחוב הפורצים. משתרע על שטח של כ-17 אלף מ"ר וכולל קרוב ל-90 חנויות.

היכל התרבות

ממוקם בתחילתו של רחוב רזיאל, סמוך לקניון. בין הקניון לבין רחבה הקרובה להיכל התרבות מחבר גשר תלוי מעל כביש הכניסה לעיר.

רחוב הרצל

רחוב ראשי החוצה את הכל העיר, מהקניון השרון בכניסה לעיר ועד כיכר העצמאות במערב. לאורך רחוב הרצל והרחובות הסמוכים ישנן חנויות, בנקים, בתי קפה, התחנה המרכזית והשוק העירוני. חלק גדול של הרחוב עובר שיפוץ גדול: סידור מדרכות, תוספת עצים, ספסלים וסככות עץ ואלומיניום.

מדרחוב וכיכר העצמאות

במשך שנים במרכז כיכר העצמאות ניצבה מזרקה בצורת חבצלת והיתה לסימן היכר של הכיכר. בשנת 2012 הכיכר והמדרחוב המוביל אליה עברו שיפוץ גדול וביולי 2013 נחנכה הכיכר החדשה. מזרקת החבצלת הועברה מערבה ובמקומה הוקמה "כיכר העצמאות האינטראקטיבית". הכיכר כולה אינטראקטיבית עם טכנולוגיות מהמתקדמות בעולם, הכוללות: מסכי לדים, אפליקציות סלולאריות, מזרקות מיוחדות, סיורים וירטואליים, במות לאירועים ומופעים, חוויות אור-קוליות, מסכי מים, מערכת סאונד, מערכות תאורה ועוד אלמנטים רבים.
עוד מידע שימושי על כיכר העצמאות ניתן למצוא באתר עיריית נתניה.
  
שכונות מגורים מוכרות בסמוך למרכז העיר: נאות הרצל, נוף הטיילת, רמת אפריים (גובל עם כביש החוף), שכונות בן ציון ורמת חן (דרומית למרכז העיר).

נתניה דרום

שלולית החורף

בריכת חורף שכונתה במקור "בריכת דורה", היא בעצם מקווה מים טבעי שנוצר מיירדת גשמים שנאספו בגלל שהיו שקעים בקרקע, מסביב לשלולית עצי אקליפטוס שנטעו בתחילת המאה הקודמת בשביל לייבש את הביצה. כל השטח מסביב לבריכה הורכז כשמורת טבע.

פארק אגם החורף / פארק השלולית

בפארק יש גן שעשועים ענק עם מבני עץ מדליקים שילדים מאוד אוהבים עם מסלול וטיפוס בין השלבים של המבנה. בפארק יש אזורי פיקניק, מדשאות, מסלולי טיול וכל מה שדרוש ליום כיף עם המשפחה. הכניסה – חינם.
בנוסף, בפארק הוקמה במה סמוך לגבעה שיצרה מעיין אמפי, שם מעבירים אירועים גדולים ומופעים.

יד לבנים ואנדרטאות הנצחה

בית יד לבנים ממקום בדרום העיר סמוך לשכונות נאות שקד ונווה עוז ומיועד להנציח את זכרם של חללי צה"ל בני העיר נתניה.
אנדרטת הניצחון של הצבא האדום על גרמניה הנאצית – אנדרטה מרשימה עם משמעות גדולה, נמצאת סמוך ליד לבנים. האנדרטה עשויה מבזלת ובנויה בתור מבוך שעל קירותיו מצויינים אירועים היסטוריים משמעותיים של העם היהודי, החל מיציאת מצרים ועד שחרור היהודים ממחנות הריכוז במלחמת העולם השניה. ביציאה מהמבוך נפתח הנוף לים וניצבות שתי כנפי יונה לבנות וגדולות המסמלות את החופש.
מרכז הנצחה לחללי חיל הטכנולוגיה והאחזקה (חיל החימוש) – נבנה סמוך לבית יד לבנים כמוזיאון פתוח עם פסלים, מייצגים וקיר הנצחה שחלקים ממנו ייוצרו ע"י חיל החימוש עצמו.
אנדרטת חטיבת אלכסנדרוני – נמצאת בשכונת עוז, בשטחו של גן ציבורי. האנדרטה בנוי בצורה מעגלית עם חומת בטון עם שביל הליכה ובאמצע רחבת טקס. האחורי החומה, ישנו עמוד גבוה ועליו תבליט מארד. הרחוב שמקיף את הגן והאנדרטה נקרא גם הוא על החטיבה.

אנטרדת_נצחון_בנתניה
אנדרטת הנצחון. צילום: יהודית גרעין-כל, מתוך אתר פיקיויקי

שמורת האירוסים

שמורה עירונית של אירוס הארגמן, שטח טבעי מבין האחרונים באיזור מישור החוף, עם מצחיה מגוונת, בעלי חיים, רכסי כורכר וירידה לים. בשמורה מסלול טיול באורך של כ-2 ק"מ שמתאים לכל המשפחה. הכניסה – חינם.

שמורת_האירוסים_נתניה
פריחת אירוס הארגמן. צילום: ארכיון עיריית נתניה, מתוך אתר פיקיויקי

קניון "עיר ימים"

נפתח ב-2012 בשכונת עיר ימים החדשה, מבנה מרשים בעיצוב מודרני עם  גינות ואיזורים ירוקים ופתוחים מסביבו. בקניון המון חנויות, בתי קפה, מסעדות ואירועים. הקניון מושך אליו לא רק את תושבי השכונה והעיר כולה, אלא מכל הסביבה של נתניה.
שכונות מגורים בדרום נתניה
הכניסה לדרום העיר והשכונות היא דרך מחלף פולג. הקרובה ביותר לכניסה הדרומית היא – קריית נורדאו.
לאחר מכן עיר ימים, גבעת האירוסים (הגובלת עם השמורת האירוסים), שכונת האגמים המקיפה את אגם החורף. צפונית לאגם החורף – נאות שקד, נווה עוז, רמת ידין ועוד…

מזרח נתניה

קריית אליעזר קפלן

קיבל את הכינוי "אזור תעשייה הישן" אחרי שדרומית אליו הוקם אזור תעשייה חדש. בקריית קפלן תוכלו למצוא:

  • תחנת רכבת נתניה
  • מרכז מסחרי סמוך לתחנת הרכבת עם מספר סניפים גדולים ברשתות מזון המוכרות
  • קניון הדרים שהוקם ב- 1991 ועובר בימים אלה שיפוץ נרחב
  • מוסכים וסוכנויות רכבים
  • ריכוז לופטים להשכרה למסיבות ואירועים בלי הגבלת רעש
  • מסעדות – מסעדות אוכל ביתי, חומוסיות, שוארמיות ושניצליות
  • מספר חדרי בריחה

פארק עסקים וטכנולוגיה ע"ש ספיר

נמצא באזור הדרום-מזרחי של העיר, מוכר גם בשמו "אזור תעשייה פולג" ו-"אזור תעשייה החדש" הוא אחד מאזורי התעשיה הגדולים ומהמתקדמים בארץ.
אזור התעשיה מאכלס:

  • חברות היי-טק
  • משרדים ראשיים של: עיריית נתניה, סלקום, חברת חשמל ועוד..
  • מפעל של חברת "טבע"
  • 2 מכללות: מכללת אורט הרמלין והמכללה למנהל
  • סניף איקאה
  • מרכז סוהו נתניה – מרכז לעיצוב הבית וסגנון חיים, עם 4 קומות של מסחר, 4 קומות של משרדים, מסעדות, בתי קפה ובילויים לכל המשפחה. נפתח במאי 2018.
  • מתחם Y Center מקבוצת יכין – המרכז כולל הקולנוע גלובוס מקס עם 12 אולמות, בניין משרדים, חנויות, מסעדות (רובינשטיין, מקס ברנר, מוג'ו ועוד…)
  • מרכז רוגובין-פדרמן – מרכז קניות ובילויים הכולל חנויות ומסעדות ומבנה בעיצוב מדליק של הסינמה סיטי עם 10 אולמות ומתחם VIP. מידע על מחירים ושעות הקרנה: סינמה סיטי נתניה.

אצטדיון נתניה

נחנך בשנת 2012 האצטדיון מתוכנן ל-13,610 צופים. לאיצטדיון גג מרחף מרהיב ותאורה מתחלפת שמדגישה אותו. הסטוריה ומידע נוסף על אצטדיון נתניה בויקיפדיה.

אצטדיון של נתניה
אצטדיון של נתניה ופסל כדור הזהב. צילום: דר' אבישי טייכר, מתוך אתר פיקיויקי

שכונות מגורים במזרח העיר
נאות גנים – מהשכונות הוותיקות בעיר, המוכרת בשמה המקורי – שיכון וותיקים (בשנת 2000 הוחלף השם). ממוקמת מזרחית לאזור תעשייה קריית אליעזר קפלן וידועה בכמות הגנים הציבוריים הרב.
נווה איתמר, קריית השרון (בין השכונות החדשות של נתניה, ממוקמת סמוך למכללה האקדמית נתניה), משכנות זבולון ועוד..

צפון העיר

בית הבאר

אתר מורשת ומוזיאון לתולדות העיר. מתאר את ההיסטוריה של חוות פרדס הגדוד שהוקמה שנתיים לפני ההיווסדות של נתניה.

בית חולים לניאדו

ממקום בקריית צאנז, משרת את תושבי העיר ומנוהל לפי ההלכה היהודית.

שכונות מגורים בצפון העיר:
עין התכלת – השכונה הכי צפונית של העיר
נוף חפר – שכונת מגורים, בעיקר עם בתים פרטיים, בצפון העיר המשקיפה על ישובי עמק חפר
קריית צאנז – שכונה חרדית עם חוף ים עם הפרדה לרוחצים הדתיים.
שכונות מגורים נוספות – טוברוק, פרדס הגדוד, רמת אפריים ורמת חן (סמוך לגשר האחדות)

השאר תגובה